Atelieret,

Oktober 2020

JUV

Galleri TØYsentralen, Tolga, juli – august 2020

review12-2

Anmeldelse av Tommy Olsson:

Størrelsen på størrelsen

«Arv»

Kari Mette Wik, Galleri Semmingsen, Oslo

Større enn du skulle tro.

Størrelsen, vet dere, er jo en størrelse man må ta med i betraktningen noen ganger.

Hvorfor det her og nå fungerer etter prinsippet «jo større, jo bedre» er ikke noe stort mysterium; det skjer ganske enkelt mye mer i de større bildene, selv om jeg ikke er helt sikker på om det i seg har så mye med størrelsen å gjøre.

For ordens skyld er dette snakk om nyanseforskjell – de mindre arbeidene er på ingen måte mindre. Men i den prosessbaserte abstraksjonen hvor Kari Mette Wik har sitt virke, er det neppe snakk om en konstant – det kunne helt sikkert bli, helt omvendt før eller siden.

Men det er altså dette her jeg forholder meg til, hvor bevegelsene og koloritten har noe drastisk og voldsomt ved seg, slik at alle formater egentlig er dømt til å være for små. Komposisjoner av den typen som med vilje tar sikte på ubalanse og visuell sabotasje, og hvor den uvante fort kan komme i skade for å henge et bilde opp ned i akutt desorientering.

Som med alt abstrakt maleri fungerer det litt som instrumental musikk, hvor det som formidles, er sublimt og uten ord, og ergo vanskelig å yte rettferdighet for sånne som meg- man er nødt til å orientere seg etter synet alene, hver eneste gang. Det blir alltid noe utilstrekkelig over å skulle gjøre rede for det i en tekst, men jeg prøver, gjentatte ganger, fordi jeg har en soft spot for det.

Det skal også sies, selv om jeg sikkert har sagt det før, at det er et spesifikt norsk abstrakt maleri som foregår – og har foregått lenge – liksom ved siden av diskusjonen og den offentlige samtalen. Altfor vilt til å være kalkulert, men altfor organisert til ikke å være det. Noen ganger bryter den seg veg helt inn i sentrum for et øyeblikk, før dets utøvere trekker seg tilbake for å få jobbe i fred. Og det beste av alt: dette er jo personlig – ingen er den andre lik, og alt forandrer seg over tid.

Kari Mette Wiks utgangspunkt kan se ut til å befinne seg hinsides så pass enkle forståelser som introvert og ekstrovert, spennet er ganske enkelt så mye større enn som så. Størrelsen er i selve verket større enn man tror.

Tommy Olsson, KLASSEKAMPEN, 24.10 2018

 

10-ÅRS JUBILEUMSUTSTILLING:

Medkurator og utstiller

 

 

«Ø16»

Den Gamle Skole, Østerby, Læsø, Danmark. Juni – August 2016

Kurator og utstiller ved gruppeutstillingen «Ø-16» sammen med Jens Hamran, Bente Bøyesen, Anne I. Biringvad og Ruth E. Ekeland

img_0684
Anne I. Biringvad og Ruth E. Ekeland
img_0687
Kari Mette Wik
img_0673
Jens Hamran
img_0713
Jens Hamran
img_0686
Bente Bøyesen
img_0678
Kari Mette Wik, Anne I. Biringvand og Ruth E. Ekeland
læsøskisser:atelier.001
Kari Mette Wik

 

 

Vernissage «Backyard Shed»

Galleri Semmingsen, Oslo, 9. juni 2016

 

_e4a4138
Performance av Hilmar Fredriksen
Musikk av SPA Collective
Musikk av SPA Collective

 

 

 

«Backdrop»

Separatutstilling, Galleri Trafo Annen Etasje, okt/nov. 2013

Globusblå 182x185
«Globus», 182×185 cm
akryl, div.tekstil, plast, tørrpigment/lerret
© Kari Mette Wik/BONO
BACKDROPbeskj
«Backdrop», 220×102 x80cm
akryl, lerret, div tekstil og tre
© Kari Mette Wik/BONO
INVITASJON detalj Backdrop
detalj, Backdrop
© Kari Mette Wik/BONO
TooMuchMakeUp 210X180
«Too much», 210X180cm
upreparert linlerret, div.tekstil, gesso
© Kari Mette Wik/BONO
CalmSurface 181X166
«Calm Surface» 181X166cm
akryl, div.tekstil/lerret
© Kari Mette Wik/BONO
GoldenPast 181x171
«Golden Past», 181X171cm
akryl, div.tekstil/lerret
© Kari Mette Wik/BONO
TheLuckyFew, 123x101
«The Lucky Few», 123x101cm
akryl/div.tekstil/lerret
© Kari Mette Wik/BONO
TheBigGrey 123X101
«The Big Grey», 123×101 cm
akryl, div.tekstil/lerret
© Kari Mette Wik/BONO
FromRagstoRiches, 125X102
«From Rags to Riches», 125x102cm
akryl, div.tekstil, metall/lerret
© Kari Mette Wik/BONO
KeepatBay
«Keep at Bay», 207X136cm
akryl + div. tekstil på lerret
© Kari Mette Wik/BONO
Parallel1, 50x80_
«Parallel #1», 50x80cm
akryl/lerretmontasje på trefinérplate
© Kari Mette Wik/BONO
Parallel3,frahøyre
«Parallel #3», 110x60x21 cm
akryl i lerret + akryl/lerretmontasje
© Kari Mette Wik/BONO

 

Kopi av KeepAtBay,CalmSurface,TooMuchMakeUp
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO
Kopi av Paralle3,GoldenPast
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO
Kopi av Globusblå, Backdrop
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO
RAGSTORICHES THEBIGGREY
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO
FromRagsToRiches,TheBigGray,KeepAtBay
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO
_D3A2420
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO
_D3A2730
Installation view, Trafo, Annen Etasje, okt- nov-13
© Kari Mette Wik/BONO

 

«Bits & Pieces»

Arbeidstittelen ”Vrak” og ”Bits&Pieces”er betegnelsen på arbeider hvor jeg benytter forkastede lerreter. I arbeidet med maleriene benytter jeg en «briste eller bære-metode» som krever stor presisjon, og som resulterer i en del mislykkede resultater.

Med et ønske om å gi gyldighet og verdighet til all energien, alle tankene og følelsene som ligger i de vrakede bildene,  tar jeg de i bruk på nytt, i nye sammenhenger og utnytter de kvaliteter de innehar til tross for sin utilstrekkelighet. Dette materialet tillater en friere og mer fabulerende holdning, hvor prosessen og erfaringene jeg gjør er det primære, og hvor resultatene har vært underordnet.

Et element ved disse arbeidene er også en tidvis antipati mot det pretensiøse og eksklusive som kan være sider ved teknikken og materialene som kreves i arbeidet med maleriene.

Fra serien «Bits & Pieces»

«Face #2»
«Face #1b»
Collage av lerretskanter på MDFplate  50 x 75 cm

Objekt, akryl/lerret

Objekt, akryl/lerret